Warning: strtotime(): Invalid date.timezone value 'America/New York', we selected the timezone 'UTC' for now. in /home/blogveb/domains/blogveb.com/public_html/include/blogs_module/blog/previ.php on line 14
 معبرسایبری میرزا حسن

تاریخ: شنبه 10 دی 1390 ساعت: 7:05 ب.ظ بازدید: 257 نویسنده: میرزا حسن

9دی تجلی جذب حداکثری و دفع حداقلی نظام اسلامی:

نه دی,جمهوری اسلامی,ولایت فقیه

نه دی,جمهوری اسلامی,ولایت فقیه

نه دی,جمهوری اسلامی,ولایت فقیه

نه دی,جمهوری اسلامی,ولایت فقیه


تجلی-نهم-دی تجلی-نهم-دی تجلی-نهم-دی تجلی-نهم-دی تجلی-نهم-دی امتیاز : 471 دیدگاه(0)

تاریخ: شنبه 10 دی 1390 ساعت: 6:57 ب.ظ بازدید: 363 نویسنده: میرزا حسن

بزرگترین چالش امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران در طول 32 سال پس از انقلاب را می توان فتنه 88 نامید. جریانی انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری را بهانه ای قرار داد تا در صورت پیروزی، نهادهای موثر نظام را تضعیف نماید و در صورت عدم پیروزی با روشی نوین زمینه براندازی نظام را فراهم کند.

همین امر نیز باعث شد تا جلسات و محفل های این فتنه گران ماهها و سالها قبل از دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری فعال شود. جلساتی که طی آن فرمولی بیرون آمد که در صورت عدم پیروزی، استراتژی فشار از پائین  و چانه زنی از بالا را به اجرا بگذارند تا حاکمیت دست به دامان آنان برد وآنان باشند که نوع نظام و برای نظام تعیین تکلیف کنند.

از همین رو فتنه گران سلسله جلساتی را برگزار می کردند. این جلسات هفت گانه به جی 7، صبحانه، بنیاد باران،دفتر مهدی هاشمی، دایره المعارف، جماران و میرحسین موسوی تقسیم بندی می شدند که در ادامه به جزئیات این جلسات اشاره می شود.

1- جلسات 7 حزب اصلاح‌طلب(جی 7)

هفت حزب برتر از 26 حزب اصلاح‌طلبان در زمان خاتمي كه مشاركت و مجاهدين و كارگزاران جزء اين احزاب بودند با برگزاري جلسات هفتگي دولت اصلاحات را اداره مي‌كردند. آن چيزي كه در حوزه سياست ديپلماتيك و دين و سياست و فرهنگ در آن ايام در كشور اتفاق مي‌افتاد، محصول طراحي گروه جي 7 اصلاح‌طلبان بود. خاتمي در آن زمان گفت كه هر 9 روز يك مشكل امنيتي براي دولت درست شده است كه اين مشكلات از درون همين گروه بود. در جلسات جي 7 براي انتخابات شوراها برنامه‌ريزي شد تا اين نهاد را پله‌اي براي كسب كرسي‌هاي مجلس و نهايتاً رياست‌جمهوري كنند اما به‌رغم همه تلاش‌ها دچار شكست اساسي شدند.

این گروه دوشنبه هر هفته جلساتی به مدت دو سال برگزار می کردند. در این جلسات افرادی مثل ابطحی، لاری، امین زاده، محمد صدر، تاجزاده، شریعتیدهاقانی، میردامادی، رضا خاتمی، عرب سرخی، نعیمی پور، خانیكی و باقری حضور داشتند.

این افراد از افراد تأثیرگذار جریان اصلاحات بودند. اینها دو سال برای بازگشت به قدرت در انتخابات ریاست جمهوری جلسه برگزار می کردند. در این جلسات در خصوص تخریب نظام، رهبری، شورای نگهبان،  نیروهای مسلح، صدا وسیما طراحی می شد تا از این طریق زمینه را فراهم و بتوانند حركتهای خیابانی را اجرا كنند. فتنه 88 محصول یک شب یا دوشب این جریان نیست.

2-جلسات صبحانه

مصطفی تاج زاده درباره جلسات صبحانه اصلاح طلبان می گوید: با دوستان قدیم که اکثرا سابقه فعالیت در ارشاد داشتیم و از نزدیکان آقای خاتمی بودیم چند سال است که پنج شنبه ها ماهی یکبار صبحانه دور هم جمع می شویم. بییشتر بحث هایی صورت می گرفت که منجر به پذیرش کاندیداتوری آقای خاتمی باشد مثل فعال شدن مجمع روحانیود، مشارکت و سازمان.به جز رضا خاتمی و محمد صدر همه موافق بودند که آقای خاتمی تنها کسی است که می تواند احمدی نژاد را شکست دهد بعد از انصراف آقای خاتمی مباحث بیشتر در مورد نحوه تعامل با ستاد وی بود.

محمد علی ابطحی نیز درباره این جلسات گفت: جلسات ثابت دیگری بود که هر دوهفته یکبار صبح پنج شنبه در منزل اعضا تشکیل می شد. این جلسه هم در دو سال گذشته تقریبا همه بحث های آن در مورد انتخابات بوده و پیش از این جلسه مواد بحث در جلسه دوشنبه در حضور آقای خاتمی را بررسی می کردیم و مسیر بحث های آن مثل مسیر بحث های جلسه دوشنبه بود.

 

3- بنیاد باران

محمدخاتمی زمانی كه از ریاست جمهوری كنار رفت بنیاد باران را تأسیس كرد. تاج زاده درباره این بنیاد می گوید: تاج زاده: «آقای خاتمی حدود یکصد نفر از وزرا و معاونان دوره خودش و نمایندگان احزاب و جمعیت های مختلف را برای بحث روی اعلام کاندیداتوری خود در دفتر خودش جمع کرد».

ایبن افراد در كمیته‌های مختلف كار مطالعاتی انجام می‌دادند و محصول این كار در اختیار خاتمی قرار می‌گرفت تا خاتمی برای بازگشت به قدرت فعال بماند.تمامی تلاش خاتمی در طول 4 سال بر دو محور بود. اول به كشورهای اروپایی و آمریكایی ثابت كند كه رئیس‌جمهور قدرتمند آینده ایران خاتمی است و از طرف دیگر در داخل آمادگی خود را حفظ كند و از این كمیته‌های بهره ببرد.

تاج زاده در تشریح این جلسات می افزاید: «روزهای دوشنبه یک هفته در میان در مورد مسائل داخلی و خارجی با آقای خاتمی جلسه داریم.جلسات سیاست داخلی با مسئولیت آقای امین زاده تشکیل می شود. جلسات سیاست خارجی با مسئولیت دکتر محمد صدر برگزار می شود. در جلسه سیاست داخلی در یک سال گذشته مساله انتخابات مطرح بود که تبدیل به جزوه ای شد. آقای خاتمی دو سوال مطرح کرد یکی اینکه آیا انجام اصلاحات در ایران منوط به حضور در حکومت است یا می توان بیرون از حکومت اصلاحات را انجام داد. دوم اینکه چطور می توان در حکومت وارد شد اما آلوده حکومت نشد».


ابطحی در اعترافات خود درباره دیگر جلسات خاتمی می گوید: [سید محمد] خاتمی در ایام کاندیداتوری موسوی چند نوع جلسه ثابت داشت:1- ترکیب حسن خمینی و هاشمی رفسنجانی که تصمیمات اصلی را آنجا می گرفتند.آنجا تصمیم می گرفتند که حتی به موسوی پیشنهاد محور سخنرانی بدهند امکانات مالی را سازمان بدهند حرفشان را مشترک می کردند. وی اضافه می کند: «جلسات ثابتی که با حسین مرعشی،اسحاق جهانگیری، شریعتمداری، یونسی، شریف زادگان، صفدر حسینی داشت که در این جلسات مسئله پشتیبانی تدارکاتی و سیاست کلان بحث می شد. مثلا در این جلسات راههای جذب سرمایه از داخل و خارج برای ستادها و نوع همکاری با ستاد اصلی موسوی بحث می شد. البته یک جلسه ثابتی از بیش از 2 سال پیش روزهای دوشنبه از ساعت 10.5 تا ظهر وجود داشت که در این 2 سال تقریبا همه بحث های آن به انتخابات مربوط بود».

امین زاده(معاون وزارت خارجه در دوران خاتمی) نیز درباره جلسات خاتمی می گوید: آقای خاتمی یک سری گروه های برنامه ریزی داشت که مستقسما با آقای خاتمی کار می کردند.گروه سیات خارجی با مسئولیت دکتر صدر و عضویت آقایان صادق خرازی، خوشرو، ظریف و... تشکیل می شد.گروه فرهنگی با محوریت آقای مسجد جامعی، دکتر توفیقی و حاجی مسئولیت جمع آوری نظرات و تدوین برنامه ها در حوزه های فرهنگ، آموزش عالی و آموزش و پرورش را بر عهده داشتند. آقایان ستاری فر، شرکا و صفدر حسینی نیز گروه اقتصادی بودند که مسئولیت جمع آوری نظرات و تدوین برنامه های اقتصادی آقای خاتمی را بر عهده داشتند.

4-جلسات دفتر مهدی هاشمی

از دیگر جلسات فعال برای حضور فتنه گران در انتخابات ریاست جمهوری، سلسله جلساتی است که در دفتر مهدی هاشمی برگزار می شود.

ابطحی درباره این جلسات می گوید:مهدی هاشمی توی این جلسات که روز پنج شنبه در دفترش تشکیل می داد یک روز که ما را دعوت کرده بود و ما رفتیم آنجا، گفت: که حدود دو ماه و نیم بعد از آمدن اوباما بود حدود پنج شش ماه پیش ما به آمریکایی ها پیغام دادیم- البته من نمی دانم چاخان بود یا واقعیت که احتمال واقعی بودنش خیلی زیاد است- که تا وقتی رئیس جمهور بعدی نیامده، گفتگو با ایران را شروع نکنند.

عطریانفر  از 5 یا 6 جلسه هاشمی می گوید:حد فاصل نیمه دوم سال 87 آقای مهدی هاشمی با من مطرح کرد که آقای خاتمی معلوم نیست چه زمانی اعلام حضور کند و یا اساسا بیاید؟ بهتر است قبل از دقیقه 90 مقدمات اولیه ستاد فرضی آقای خاتمی را دوستان فراهم کنند. این نظر منجر شد به برگزاری 5 یا 6 جلسه با تعدادی از علاقه مندان نزدیک به خاتمی به دعوت مهدی هاشمی. وی طرح موضوع کرد که از حالا مقدماتی را صحبت کنید که اگر آقای خاتمی آمد به ستاد ایشان منتقل کنید.


تاج زاده نیز دراین باره افزود: آقای امین زاده از تعدادی از دوستان دعوت کرد تا در دفتر مهدی هاشمی در نیاوران جلسه ای  تشکیل شود مهمترین دلیل انتخاب دفتر هاشمی این بود که بتواند کارگزاران را قانع کنند تا از آقای خاتمی حمایت کند. این جلسات با اعلام رسمی نامزدی آقای خاتمی تعطیل شد.

در جلساتی که مهدی هاشمی در منزل خود برگزار می کرده است، افرادی همچون امين زاده، مرعشي، بهزاد نبوي، موسوي لاري، عطريانفر، تاجزاده و بعضي اوقات محمد خاتمي حضور داشتند.

آنها صبحانه مي‌خورند و تا ظهر راه‌هاي برگشت به نظام را بررسي مي‌كردند.اين جلسات مهدي هاشمي در فتنه اخير بسيار موثر بوده است و حركات كف خياباني كه كشور را دچار يك موضوع امنيتي پيچيده كرد، در اين جلسات طراحي شده بود.

بنابر اعتراف یکی از متهمین از دو ماه قبل از انتخابات، يك آقازاده تمامي آنها را جمع كرده است تا بتواند در موقع لازم از آنها استفاده كند.علاوه بر این متهمی دستگیر شده است که اعتراف به دریافت شبی 800 هزار تومان پول از مهدی هاشمی کرده است تا شرق تهران، نارمك و تهران‌پارس را به آتش بكشد و نا امن جلوه دهد. در غرب تهران هم همين طور است.

5-جلسات دائره المعارف:

از دیگر جلساتی که عناصر فتنه گر برای براندازی نرم در آن شرکت میجستند و سطح آن بسیار بالا بود، جلسه دایره المعارف بود. هر چند که اطلاعات کاملی از سوی نهادهای امنیتی در این باره منتشر نشده است ولی عطریانفر درباره برگزاری این جلسات می گوید:«آشنایی من با آقای دکتر بجنوردی از سال 1358 است که ایشان استاندار اصفهان بود و بعدها به تهران آمدند و دایره المعارف بزرگ اسلامی ایران را بنیان گذاری کرد. مدتی نیز مسئول کتابخانه ملی بود. آقای محقق داماد را هم از طریق آقای بجنوردی آشنا شدم چون دکتر محقق داماد عضو هیات امنا دایره المعارف است.سطح ارتباطی من با آقایان بسیار کلی است.آقای بجنوردی را معمولا سالی یکبار در دفترشان دیدار می کنم».

 

6- جلسات ميرحسين

جلسات ميرحسين موسوي نيز سالها به صورت منظم برگزار مي‌شد و  وی حلقه‌هاي مطالعاتي داشتند كه شامل بهزاديان نژاد، فرزندان شهيد بهشتي و فاتح مي‌شد. محصول مطالعات اين افراد جزوه زيست مسلماني شده است كه راهبرد ميرحسين را براي اداره يك كشور در همه حوزه‌ها منتشر كرده است. با بررسي اين جزوه مشخص شد كه الگوي ميرحسين در مخالفت كامل با حاكميت ديني است. موسوی معتقد است كه حكومت ديني اشتباه است و ما بايد حكومت دينداران داشته باشيم كه اين دقيقاً فكر جريان چپ و فكر ملي - مذهبي‌ها است. ميرحسين از يك سال قبل از انتخابات اين جزوه را ارائه داده است و به دنبال تريبوني براي ارائه اين رويكرد بوده است. اما چه تريبوني بهتر از انتخابات رياست جمهوري. اين موضوعي بود كه همه از آن غافل بودند.

لازم به ذکر است اطلاعات چندانی از جلسات فتنه گران در جماران تا کنون منتشر نشده است.

آنچه که در این میان قابل تامل است، از بین رفتن تمام این توطئه های چندین ساله، تنها در حضور یک روزه مردم مسلمان ایران در نهم دی بوده است و به راستی  که آنان می‏خواهند نور خدا را با دهان خود خاموش سازند; ولی خدا نور خود را کامل می‏کند هر چند کافران خوش نداشته باشند.(الصف-8)


جلساتی-که-"9-دی"-بر-باد-داد- جلساتی-که-"9-دی"-بر-باد-داد- جلساتی-که-"9-دی"-بر-باد-داد- جلساتی-که-"9-دی"-بر-باد-داد- جلساتی-که-"9-دی"-بر-باد-داد- امتیاز : 453 دیدگاه(0)

تاریخ: چهارشنبه 07 دی 1390 ساعت: 1:21 ب.ظ بازدید: 252 نویسنده: میرزا حسن
بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار اعضای ستاد بزرگداشت ۹ دی  

بسم الله الرحمن الرحیم
 اولا تشکر می کنم از برادران عزیز؛ حضرت آقای جنتی و برادران فعال در شورای هماهنگی که همان طور که فرمودند در طول سالهای متمادی هرجایی که احساس وظیفه کردند برای هماهنگی حرکت های عمومی مردمی، وارد میدان شدند.
البته همه می دانیم که دلها دست خداست. آورنده مردم به عرصه ی خیابانها و این حضور عظیم مردمی و جسم جامعه که روح خروشان آنها را خوب نشان میدهد، در مراسم های گوناگون مثل 22 بهمن، روز قدس و اخیرا در این دو سال 9 دی، خدای متعال است، دست قدرت اوست و دلها دست اوست.
در قضیه 9 دی سال 88 یک نکته اساسی وجود دارد و آن نکته بر می گردد به هویت و ماهیت انقلاب. یعنی همان روحی که حاکم بود بر اصل انقلاب ما و حضور عظیم بی نظیر تاریخی در سال 57 - در 9 دی این روح به شکل بارزی نشان داده شد - به طوری که جای انکار و تردید و تأمل را برای هیچکس از بدخواهان، دوستان، دشمنان و دیگران باقی نگذاشت. آن روح چه بود؟ روح دیانت حاکم بر دلهای مردم. پس اینجا ما دو عنصر در کنار هم داریم: یک عنصر عنصر مردم است که مردم در هر کشور و جامعه ای، اگرچنانچه همت کنند، بصیرت به خرج بدهند، عمل کنند و وارد میدان بشوند؛ همه مشکلات را  می توانند حل کنند. یعنی بزرگترین کوهها در مقابل حضور مردم از بین می رود. می توانند کوههای بزرگ را جابجا کنند؛ این یک حقیقت آشکاری است که بسیاری از تحلیل گران اجتماعی در کشورهای اسلامی و دیگر کشورها، این حقیقت را درست لمس و درک نکرده اند اما ما این را لمس کرده ایم.
هنر امام بزرگوار ما این بود که مردم را وارد صحنه کرد. مردم با جسمشان با حضورشان، آمدند و آنچه را که می خواستند و بر آن همت گماشته بودند، آن را با حضور خود تثبیت کردند. همه موانع سیاسی و غیرسیاسی و استعمار و قدرتهای عظیم جهانی که بر امور ملتها مسلطند در مقابل این حضور مجبورند که عقب نشینی کنند. الان هم در هر نقطه ای از دنیا، اگر ملتها وارد میدان بشوند با هدف مشخص، با شعارهای مشخص، با ایمان راسخ در دل و عمل صالح در کنار آن؛ هیچ مانعی در مقابل آنها قادر به مقاومت نیست. این یک نسخه است. این نسخه را امام بزرگوار ما در انقلاب عمل کرد. یعنی خدای متعال کمک کرد به امام، در بیان او این نفوذ و تأثیر را قرار داد که در دلهای مردم اثر گذاشت. مردم به آن راه و به آن هدف مومن شدند و به دنبال ایمان، عمل متناسب با آن ایمان را مردم انجام دادند - عمل صالح یعنی آن عمل متناسب با ایمان-  لذا کاری انجام گرفت غیرقابل باور برای همه تحلیل گران سیاسی جهان. هم قدرتمندان، هم حاشیه ها، هم دنباله ها، هم دامنه ها همه در مقابل این حادثه و حضور مردم متحیر ماندند.بنابراین عنصر اول عنصر حضور مردم است.
اما عنصر دوم هم عنصر ایمان دینی مردم است. ایمان دینی آن معجزه گری است که قادر است اولا همه مردم را بسیج کند و بیاورد. ثانیا آنها را در صحنه نگه دارد و سختی ها را برای آنها هموار و آسان کند. هیچ ایمان دیگری این خصوصیت را ندارد. ایمان دینی می گوید شما اگر چنانچه فائق شدید و پیش بردید، پیروزید. اگر کشته هم شدید یا اگر زندان هم افتادید، پیروزید؛ چون به وظیفه عمل کرده اید. وقتی کسی یک چنین اعتقاد و ایمانی داشت این دیگر شکست برایش معنا ندارد؛ لذا وارد میدان می شود. این همان عاملی است که هم در صدر اسلام اثر کرد و هم در انقلاب ما اثر کرد. 9 دی این را نشان داد. 9 دی یک نمونه ای بود از همان خصوصیتی که در خود انقلاب وجود داشت. یعنی مردم احساس وظیفه دینی کردند و دنبال این وظیفه، عمل صالح خودشان را انجام دادند. عمل صالح این بود که بیایند تو خیابان، نشان بدهند و بگویند مردم ایران، اینها هستند. حجم عظیم تبلیغات دشمن، می خواست فتنه گران را مردم ایران معرفی کند و اینجور نشان بدهد که مردم ایران از انقلابشان، از نظامشان برگشتند. آن تبلیغات دشمن، با این حرکت مردم، به کلی نقش بر آب شد. یعنی مردم نشان دادند که این اجتماع، مردم ایران است. تحلیل گران خارجی وقتی نگاه کردند، گفتند: از بعد از رحلت امام بزرگوار یا شاید بعضی گفتند از بعد از حرکات اول انقلاب، هیچ اجتماعی با این بزرگی، با این طپش با این شور و هیجان وجود نداشته است که مردم وارد میدان شدند. این است حقیقت 9 دی. این حرکت، حرکت بزرگی بود و کار بزرگی هم انجام گرفت.
جناب آقای جنتی درست اشاره کردند. فتنه 88 تنها آن چیزی نبود که توی خیابان به وسیله تعدادی آدم دیده شد، ریشه دار بود ، یک بیماری درست کرده و زمینه ها و مقدمات فراوانی برایش چیده بودند،  کارهای بزرگی شده بود و اهداف خطرناکی داشتند؛ که با این برخوردهای گوناگون سیاسی و امنیتی، حل نمی شد؛ یک حرکت عظیم مردمی لازم داشت؛ که این حرکت، حرکت 9 دی بود که مردم آمدند و بساط فتنه و فتنه گران را در هم پیچیدند. لذا حادثه 9 دی در تاریخ یک حادثه ماندنی است. من آن سال هم گفتم - پارسال یا پیرارسال- که این حادثه، حادثه ی کوچکی نیست، این حادثه شبیه حوادث اول انقلاب است. این بایست حفظ و گرامی داشته شود.
البته شما آقایان که مسئول هستید، سعی کنید جنبه های شعاری را بر این حادثه غلبه ندهید. کار را مردم می کنند و دلها دست خداست، مردم را خدای متعال توی صحنه می آورد. یعنی ایمان الهی و توفیق الهی و تأیید الهی است که مردم را می آورد در صحنه. سعی کنید حالت شعاری غلبه پیدا نکند. شعار البته لازم و حتمی است، شور، هیجان و حماسه لازم است منتها بایستی عمق شعارها تبیین بشود که حرف ملت ایران در آن روز چه بود، امروز چیست؟ حرکت ملت ایران و جهت این حرکت چگونه حرکت و جهتی است. ما در سایه دین حرکت می کنیم به کمک خدای متعال و صاحب دین. هدف ما هم تحقق آرمان های الهی و همان چیزی است که دین به مردم وعده داده و برای مردم هدیه آورده است.
در همین حادثه 9 دی، یکی از خصوصیات دیگری که در آن حادثه هست و آن را کاملا به حوادث انقلاب نزدیک می کند، مسئله عاشورا است. در حوادث اول انقلاب هم محرم پیش آمد و امام آن بیان عظیم و عجیب تاریخی را بیان کردند: ماهی که خون بر شمشیر پیروز است. این حرف کوچکی نیست: پیروزی خون بر شمشیر. ما عادت کردیم این حرفها را تکرار می کنیم. عمقش کأنه گاهی از یادمان می رود. خون بر شمشیر، مظلوم بر ظالم و کشته بر کشنده فائق می آید؛ این همان چیزی است که در عاشورا پیش آمد. امام این را در محرم سال 57 مطرح کردند، در قضیه 9 دی هم باز پای امام حسین و عاشورا در میان بود. اگر آن حرکات سخیف و گریه آور از سوی این گروههای ایضا سخیف، در عاشورا پیش نمی آمد، این حرکت عظیم و این تحرک عمومی مردم، معلوم نبود به این شکل بوجود بیاید. اینجا هم پای عاشورا در میان بود.
امیدواریم انشاءالله خدای متعال سایه امام حسین(ع)، سایه عاشورا، سایه دین و ایمان معنوی را هرگز از سر ما کم نکند و خداوند شما ها را موفق بدارد.
والسلام علیکم و رحمه الله


بیانات-میر-خراسانی-در-میان-پرچم-داران-حماسه-نهم-دی بیانات-میر-خراسانی-در-میان-پرچم-داران-حماسه-نهم-دی بیانات-میر-خراسانی-در-میان-پرچم-داران-حماسه-نهم-دی بیانات-میر-خراسانی-در-میان-پرچم-داران-حماسه-نهم-دی بیانات-میر-خراسانی-در-میان-پرچم-داران-حماسه-نهم-دی امتیاز : 351 دیدگاه(0)

تاریخ: یکشنبه 04 دی 1390 ساعت: 9:51 ب.ظ بازدید: 190 نویسنده: میرزا حسن


میلاد-حضرت-مسیح-بر-تمامی-عزیزان-مسیحی-وخداجویان-حق-گرا-مبارک میلاد-حضرت-مسیح-بر-تمامی-عزیزان-مسیحی-وخداجویان-حق-گرا-مبارک میلاد-حضرت-مسیح-بر-تمامی-عزیزان-مسیحی-وخداجویان-حق-گرا-مبارک میلاد-حضرت-مسیح-بر-تمامی-عزیزان-مسیحی-وخداجویان-حق-گرا-مبارک میلاد-حضرت-مسیح-بر-تمامی-عزیزان-مسیحی-وخداجویان-حق-گرا-مبارک امتیاز : 508 دیدگاه(0)

تاریخ: یکشنبه 04 دی 1390 ساعت: 9:18 ب.ظ بازدید: 233 نویسنده: میرزا حسن

تیتر هفته:

قابل توجه اهل بصیرت وبی بصیرت(اهل بصیرت قوی شوند -گمراهان بصیر شوند)

نهم دی و بصیرت عاشورایی در تربت حیدریه با حضور مهمان ویژه:

در روز چهارشنبه7/10/90 در محل مزار بیبی حسنیه تربت حیدریه همایش بصیرت عاشورایی با حضور حجت السلام والمسلمین ماندگاری ومدیحه سرایی مهدی امینی راس ساعت 19 بعد از ظهر.

از تمامی عاشوریان وعموم جامعه دعوت می شود تا در این همایش حضور یابند.


حضور-کارشناس-محبوب-سمت-خدا-در-سمت-بصیرت حضور-کارشناس-محبوب-سمت-خدا-در-سمت-بصیرت حضور-کارشناس-محبوب-سمت-خدا-در-سمت-بصیرت حضور-کارشناس-محبوب-سمت-خدا-در-سمت-بصیرت حضور-کارشناس-محبوب-سمت-خدا-در-سمت-بصیرت امتیاز : 379 دیدگاه(0)

تاریخ: چهارشنبه 30 آذر 1390 ساعت: 9:38 ب.ظ بازدید: 226 نویسنده: میرزا حسن

دیر زمانی است که مردمان ایرانی و بسیاری از جوامع دیگر، در آغاز فصل زمستان مراسمی را برپا می‌دارند که در میان اقوام گوناگون، نام‌ها و انگیزه‌های متفاوتی دارد. در ایران و سرزمین‌های هم‌فرهنگ مجاور، از شب آغاز زمستان با نام «شب چله» یا «شب یلدا» نام می‌برند که همزمان با شب انقلاب زمستانی است. به دلیل دقت گاهشماری ایرانی و انطباق کامل آن با تقویم طبیعی، همواره و در همه سال‌ها، انقلاب زمستانی برابر با شامگاه سی‌ام آذرماه و بامداد یکم دی‌ماه است. هر چند امروزه برخی به اشتباه بر این گمانند که مراسم شب چله برای رفع نحوست بلندترین شب سال برگزار می‌شود؛ اما می‌دانیم که در باورهای کهن ایرانی هیچ روز و شبی، نحس و بد یوم شناخته نمی‌شده است. جشن شب چله، همچون بسیاری از آیین‌های ایرانی، ریشه در رویدادی کیهانی دارد.

خورشید در حرکت سالانه خود، در آخر پاییز به پایین‌ترین نقطه افق جنوب شرقی می‌رسد که موجب کوتاه شدن طول روز و افزایش زمان تاریکی شب می‌شود. اما از آغاز زمستان یا انقلاب زمستانی، خورشید دگرباره بسوی شمال شرقی باز می‌گردد که نتیجه آن افزایش روشنایی روز و کاهش شب است. به عبارت دیگر، در شش‌ماهه آغاز تابستان تا آغاز زمستان، در هر شبانروز خورشید اندکی پایین‌تر از محل پیشین خود در افق طلوع می‌کند تا در نهایت در آغاز زمستان به پایین‌ترین حد جنوبی خود با فاصله ۵/۲۳ درجه از شرق یا نقطه اعتدالین برسد. از این روز به بعد، مسیر جابجایی‌های طلوع خورشید معکوس شده و مجدداً بسوی بالا و نقطه انقلاب تابستانی باز می‌‌گردد. آغاز بازگردیدن خورشید بسوی شمال‌شرقی و افزایش طول روز، در اندیشه و باورهای مردم باستان به عنوان زمان زایش یا تولد دیگرباره خورشید دانسته می‌شد و آنرا گرامی و فرخنده می‌داشتند.  

در گذشته، آیین‌هایی در این هنگام برگزار می‌شده است که یکی از آنها جشنی شبانه و بیداری تا بامداد و تماشای طلوع خورشید تازه متولد شده، بوده است. جشنی که از لازمه‌های آن، حضور کهنسالان و بزرگان خانواده، به نماد کهنسالی خورشید در پایان پاییز بوده است، و همچنین خوراکی‌های فراوان برای بیداری درازمدت که همچون انار و هندوانه و سنجد، به رنگ سرخ خورشید باشند.

بسیاری از ادیان نیز به شب چله مفهومی دینی دادند. در آیین میترا (و بعدها با نام کیش مهر)، نخستین روز زمستان به نام «خوره روز» (خورشید روز)، روز تولد مهر و نخستین روز سال نو بشمار می‌آمده است و امروزه کارکرد خود را در تقویم میلادی که ادامه گاهشماری میترایی است و حدود چهارصد سال پس از مبدأ میلادی به وجود آمده؛ ادامه می‌دهد. فرقه‌های گوناگون عیسوی، با تفاوت‌هایی، زادروز مسیح را در یکی از روزهای نزدیک به انقلاب زمستانی می‌دانند و همچنین جشن سال نو و کریسمس را همچون تقویم کهن سیستانی در همین هنگام برگزار می‌کنند. به روایت بیرونی، مبدأ سالشماری تقویم کهن سیستانی از آغاز زمستان بوده و جالب اینکه نام نخستین ماه سال آنان نیز «کریست» بوده است. منسوب داشتن میلاد به میلاد مسیح، به قرون متأخرتر باز می‌گردد و پیش از آن، آنگونه که ابوریحان بیرونی در آثارالباقیه نقل کرده است، منظور از میلاد، میلاد مهر یا خورشید است. نامگذاری نخستین ماه زمستان و سال نو با نام «دی» به معنای دادار/خداوند از همان باورهای میترایی سرچشمه می‌گیرد.

نخستین روز زمستان در نزد خرمدینانی که پیرو مزدک، قهرمان بزرگ ملی ایران بوده‌اند (که هنوز هم حامیان سرمایه‌داری لجام گسیخته اندیشه‌های عدالت‌جویانه او را سد راه منافع طبقاتی خود می‌دانند) سخت گرامی و بزرگ دانسته می‌شد و از آن با نام «خرم روز» یاد می‌کرده و آیین‌هایی ویژه داشته‌اند. این مراسم و نیز سالشماری آغاز زمستانی هنوز در میان برخی اقوام دیده می‌شود که نمونه آن تقویم محلی پامیر و بدخشان (در شمال افغانستان و جنوب تاجیکستان) است. همچنین در تقویم کهن ارمنیان نیز از نخستین ماه سال نو با نام «ناواسارد» یاد شده است که با واژه اوستایی «نوسرذه» به معنای «سال نو» در پیوند است.
هر چند برگزاری مراسم شب چله و میلاد خورشید در سنت دینی زرتشتیان پذیرفته نشده است؛ اما خوشبختانه اخیراً آنان نیز می‌کوشند تا این مراسم را همچون دیگر ایرانیان برگزار کنند. البته در تقویم نوظهوری که برخی زرتشتیان از آن استفاده می‌کتتد و دارای سابقه تاریخی در ایران نیست، زمان شب چله با ۲۴ آذرماه مصادف می‌شود که نه با تقویم طبیعی انطباق دارد و نه با گاهشماری دقیق ایرانی و نه با گفتار ابوریحان بیرونی که از شب چله با نام «عید نود روز» یاد می‌کند. از آنرو که فاصله شب چله با نوروز، نود روز است.

امروزه می‌توان تولد خورشید را آنگونه که پیشینیان ما به نظاره می‌نشسته‌اند، تماشا کرد: در دوران باستان بناهایی برای سنجش رسیدن خورشید به مواضع سالانه و استخراج تقویم ساخته می‌شده که یکی از مهمترین آنها چارتاقی نیاسر کاشان است که فعلاً تنها بنای سالم باقی‌مانده در این زمینه در ایران است. پژوهش‌های نگارنده که در سال ۱۳۸۰ منتشر شد (نظام گاهشماری در چارتاقی‌های ایران)، نشان می‌دهد که این بنا بگونه‌ای طراحی و ساخته شده است که می‌توان زمان رسیدن خورشید به برخی از مواضع سالانه و نیز نقطه انقلاب زمستانی و آغاز سال نو میترایی را با دقت تماشا و تشخیص داد. چارتاقی نیاسر بنایی است که تولد خورشید بگونه‌ای ملموس و قابل تماشا در آن دیده می‌شود. این ویژگی را چارتاقی «بازه هور» در راه نیشابور به تربت حیدریه و در نزدیکی روستای رباط سفید، نیز دارا است که البته فعلاً دیواری نوساخته و الحاقی مانع از دیدار پرتوهای خورشید می‌شود.

هر ساله مراسم دیدار طلوع و تولد خورشید و بررسی نظریه نگارنده در چارتاقی‌های ایران و از جمله چارتاقی‌های نیاسر، نویس و بتخانهٔ آتشکوه، با حضور دوستداران باستان‌ستاره‌شناسی ایرانی و دیگر علاقه‌مندان در محل چارتاقی‌ها برگزار می‌‌شود.

شب یلدای خوبی داشته باشید.


شب-گرم-مهربانان-جاویدان-باد شب-گرم-مهربانان-جاویدان-باد شب-گرم-مهربانان-جاویدان-باد شب-گرم-مهربانان-جاویدان-باد شب-گرم-مهربانان-جاویدان-باد امتیاز : 536 دیدگاه(0)

آخرین مطالب

چهارشنبه 05 تیر 1392
پنجشنبه 13 تیر 1392
شنبه 08 تیر 1392
جمعه 07 تیر 1392
جمعه 07 تیر 1392
پنجشنبه 06 تیر 1392
چهارشنبه 05 تیر 1392
چهارشنبه 05 تیر 1392
پنجشنبه 13 تیر 1392
شنبه 12 اسفند 1391

مطالب محبوب

یکشنبه 15 بهمن 1391
جمعه 27 بهمن 1391
سه شنبه 26 مهر 1390
دوشنبه 22 اسفند 1390
شنبه 12 اسفند 1391

صفحات مطالب

نظرسنجی
کلا" معبر باشه یا نه؟؟؟؟



نتايج|| آرشیو نظرسنجی